VENERA U VODOLIJI: „Žena bez muškarca je kao riba bez bicikla“

(…) (…)

Norman Parkison photography, natalna Venera u Vodoliji, tranziti Venere u Vodoliji
Nena Von Schlebrugge photographed by Norman Parkinson (1960)


Kako Marlen Ditrih (natalna Venera u Vodoliji) kaže: „nije važno je l’ muško ili žensko, mi vodimo ljubav sa svima ko nam se sviđa!“ Prijateljstvo je na prvom mestu, a to danas nije uopšte mala stvar! Koliko ljubavnih odnosa počiva na neprijateljskim temeljima? Šta je uopšte i ta veza? Malo ćemo da mjaučemo po Inboxima, pišemo u Futuru I, kuliramo-čačkamo-kuliramo, sve dok ne postanemo svi the impossible cool! 

Ako posmatramo samu Veneru u Vodoliji, nijedna nije ista – aspekti je određuju. Među poznatima sa Venerom u Vodoliji nameću se različite žene. Od Paris Hilton, Amal Kluni… do Nine Simon, Kim Novak, Dženis Džoplin... Marlen Ditrih je vrlo zahvalan primer, kako se o njenom ljubavnom životu koješta zna, a to i ne čudi – Venera joj je vladar MC-a, što je polje javnosti i Persone, tj. kako nas MASA vidi. Imala je Plutona u Blizancima (Merkur u opoziciji sa Neptunom) u 10. polju, u trigonu sa Venerom, koja je bila u sekstilu sa natalnim Uranom (vladar Venere) u Strelcu (Jupiter-Saturn konjunkcija u Jarcu). Naravno tu je i Mesec u Lavu, da doprinese reflektorima! U današnjim vremenima možda ne bi bila toliko specifična, ali za svoje svakako jeste. Zato ćemo da se damo u abrovisanje! 


 
Marlene Dietrich photographed by Eve Arnold, Venus in Aquarius, natalna Venera u Vodoliji, Venera u Vodoliji tranzit
She was 51 years old, starting a comeback in show business. Work could only begin at midnight, at the advice of Marlene’s astrologer. (photo: Eve Arnold, 1952)


   Marlen Ditrih (Venera u Vodoliji) nesuđena violinistkinja, holivudska diva, jedna od najtraženijih i najplaćenijih kabaretskih igračica, žena sa političkim i društvenim angažovanjima; hrabrošću da Hitleru prkosi i zabavlja vojnike na američkom frontu; zasluženim posleratnim priznanjima {Medalja slobode, Legija časti} i nezamarivim uticajem na popularnu kulturu – ostala je zapamćena najpre kao femme fatale. Jedinstvena kombinacija neobične lepote, intelekta, nezavisnosti i sofisticiranosti, učinili su je „bespolnom“ fantazijom, koja nije jenjavala ni kada je zakoračila u svoju šestu deceniju! Džonu Kenediju nije bilo teško da pričeka „sitnih“ 25 godina. Njegova želja je bila zapečaćena parfemom (tu nam se upliće njena opozicija Neptuna sa Merkurom/Suncem) kojim ga je omađijala tokom „stiskavac“ plesa {njihovog prvog susreta 1938.}, u vreme kada se viđala sa njegovim ocem. 

     Bila je ravnodušna prema slavi, smatrajući je opasnom i mučnom. Sebe nije videla kao zvezdu, već ličnost nad kojom mega popularnost nije imala nikakvu moć (planete u Jarcu & Saturn u sedištu!). Intrigantne pojave, sa hrapavim glasom, koji je po Hemigveju bio sasvim dovoljan da nekome slomi srce, zavodljivim nogama (Neptunovi uplivi), smatranim njenim najjačim adutom, frakom i cilindrom, kao i providnim elegentanim haljinama sa biserima na izazovnim  mestima tela (...) – nikada nije skrivala svoj skandalozni ljubavni život. Naprotiv. On je bio javna tajna, dajući sočne detalje i o sudbinama drugih poznatih ličnosti. Svojim primerom potiskivala je patrijarhalnu svest društva u kom je živela, a razvijala svest o toleranciji i različitosti {postavši grandiozna gej ikona 20. veka}, samostalnoj i slobodnoj ženi. Pojavu dijafragme smatrala je jednim od najvećih izuma, a po kćerkinim biografijama, imala je i abortuse. Čuveni fotograf Sesil Biton {ovekovečio je mnoge holivudske dive}, koji je još kao mladić voleo da lakira nokte i maže karmin, rekao je za Ditrihovu da je: „bila i ostala neverovatno ushićenje, čiji dar prevazilazi njena glumačka dostignuća, nije povezan sa određenim vremenom, niti sa ukusom epohe, čak ne zavisi ni od zdravog razuma“.

           


Marlene Dietrich and Milton Greene, Venus in Aquarius, natalna Venera u Vodoliji, tranziti Venere u Vodoliji
Marlene Dietrich photographed by Milton Greene, 1952.



O biseksualnosti, koja se javlja od najranijeg uzrasta, svedoče njeni tinejdžerski dnevnici: od  prvog zaljubljivanja u madmoazel Brego {kod koje je pohađala časove francuskog jezika} i prve veze sa profesorom violine. Iako je izjavila da su žene bile „bolje“ {ne čudi sa slabim postavkama njenog Sunca i Marsa}, smatrala je da se sa njima ipak ne može živeti. Brak i materinstvo se nisu ponajbolje uklapali u Marlenin društveni život. Imala je samo jedan brak sa Rudolfom Ziberom, kog je upoznala tokom snimanja filma „Ljubavna tragedija“ (1923), i koji se okončao njegovom smrću. Rudolfa je više doživljavala kao svog brata nego supruga. Odnos im je bio više prijateljske prirode i veoma liberalan. Sa trudnoćom nestaje strast, te su oboje, bez ikakvih međusobnih laži, uživali u svojim vanbračnim vezama. Dom je bio otvoren za sve, pre svega Marlenine ljubavnike. Rudi je umeo da preuzima ljubavna pisma koja su pristizala na njihovu kućnu adresu, u kojima je neretko bila oslovljavana sa „the perfect one“, da ih čita i arhivira. Ona je pomagala njegovim partnerkama koristeći svoje, poput Džozefa Kenedija, tadašnjeg ambasadora, od kog je tražila da (Rudijevoj) Tami Matul sredi pasoš, kako je njen ruski bio beskoristan i nije mogla da putuje. Kćerka, koja je sama bila svedok mnogim dešavanjima, imala je status „sluškinje“ (postavka Marleninog 5. polja prilično o tome otkriva). Da bi sačuvala mir, ćutala je i radila ono što se od nje očekivalo. Svuda se kretala sa majkom, brinula o njenoj garderobi, umesto nje potpisivala fotografije fanovima; ostala izolovana od svoje generacije, i bez prijatelja. U jednoj od biografija pisala je da je Marlen dopustila da je dadilja siluje kada je imala samo 13 godina, da je bila emotivno distancirana žena, čak i šizofrena...

Na kritike o nemoralnom ponašanju (Jupiter u padu, u konjunkciji sa Saturnom) Ditrihova se nije previše obazirala. Spisak ljubavnika je šarenolik i vrlo dug: Džejms Stjuart, Frenk Sinatra, Kirk Daglas, Čarli Čaplin, Greta Garbo, Jul Briner, Džozef i Džon Kenedi, Mercedes de Akosta, Edit Pjaf, Žan Gablin, Džon Gilbert... samo su neke „reckice“. Demantovala je nagađanja nje i Hemingveja, naglasivši da je on jedini muškarac koji nije hteo da spava sa njom. Kada ju je kćerka pitala zbog čega je izmenjala tolike partnere, rekla je: zato što su tražili. Nije to bila stvar puke fizičke privlačnosti, koliko pitanja moći. „Oduvek sam volela gej i impotentne muškarce! Oni su fini, a možete i da spavate.“ – izjavila je jednom prilikom (verovatno iz svoje konjunkcije Marsa-Saturna, a i opozicije Sunca i Neptuna – vladara Desc); a da je to i mislila potvrđuje njena kraća veza sa Remarkom. Kad joj je na jedvite jade rekao da je impotentan, bila je oduševljena! Sa njim je bila dok je pisao „Trijumfalnu kapiju“. Nakon raskida i završtetka romana, dodao je posvetu za „M.D“.













Natalie Wood, Sex and the single Girl, Venus in Aquarius, natalna Venera u Vodoliji, tranzitna Venera u Vodoliji
Natalie Wood, "Sex and the Single Girl" (1964)


Drugi primer je Gertruda Stajn dupla Vodolija {konjunkcija Saturna i Venere u Vodoliji u 12. polju – u kvadratu sa Plutonom u Biku; Sunce i  Venera u opoziciji sa Uranom u Lavu – vladar DESC i same Venere +  Venera u širem trigonu sa Jupiterom u Vagi} – književnica, artistički ikonoklast, selebriti svog vremena i samozvani genije. Imala je širok krug prijatelja, uticajnih slikara i pisaca... i generalno bila veoma poštovana u umetničkim krugovima. Eksperimenti u poeziji i prozi koje je koristila i danas su zagonetka za (dekon)strukturaliste i kritičare feminizma. Sa svojom velikom ljubavlju, Alis Toklas, okupljala je u svom domu umetnike poput Pikasa, Braka, Dalija, Matisa, Ficdžeralda, Hemingveja...  i na različite načine pomagala razvoju moderne. Kroz pisanje je pokušala da objasni šta spomenuti umetnici žele da postignu, dajući linearni narativ rođenju moderniza i avangarde, koja se dešavala u to vreme. 


Njen rad je ostao relativno nepoznat sve dok nije objavila svoje memoare pod nazivom „Autobiografija Alis B. Toklas“ – što je bio čin ljubavi i priznanja. Toklasova je bila njena ljubavnica, domaćica, sektetarica, urednik, kritičar, muza... celih 37 godina. 1916. su odlučile da se priključe ratu u Francuskoj, razvozile su različite potrebštine po bolnicama, u hitnim slučajevima. Oko 300 ljubavnih pisama je sačuvano, kako su konstantno bile u kontaktu {u trenucima kad su se uopšte i razdvajale}; u njima su tepale jedna drugoj, oslovljavajući se sa „baby precious“ i „Mr. cuddle-wuddle“. Alis je bila do poslednjeg momenta sa Gertrudom, na samrtnoj postelji. Nikada nisu krile svoj netradicionalni život i otvoreno su govorile o svojim iskustvima.


Simone de Beauvoir Venus in Aquarius, natalna Venera u Vodoliji, tranziti Venere u Vodoliji
Simone de Beauvoir and Jean-Paul Sartre (1965) photographed by Antanas Sutkus

Simon de Bovoar {Venera u Vodoliji u opoziciji sa vladarom ASC – Jupiterom u Lavu; Uran u Jarcu u konjunkciji sa Suncem-Merkurom – sve tri planete u opoziciji sa Neptunom u Raku; dodatak: konjunkcija Marsa, Meseca i Saturna u Ribama – sve planete u kvadratu sa Plutonom u Blizancima} ILI „intelektualac ženskog pola“, rodonačelnica je modernog feminizma, kao i „open“ veza koje je Sartr, njen doživotni partner, smatrao revolucionarnim. U početku sebe nije doživljavala kao feministkinju, verujući da će socijalizam izmeniti položaj žena i da je feminizam samo privremeno rešenje. Iako je bila uticajna i mnogima inspirativna, osuđivana je za mizoginiju, pre svega zbog negacije ženskog tela. Žensku požudu i sve ženske  biološke procese {menstruacalni ciklus, trudnoću, porođaj, dojenje...} objašnjavala kao nešto najmračnije; stanje iskušenja, gubitka kontrole (nad sobom, vlastitim telom) i slobode; nešto što je odvojeno od svesti, univerzalno ljudskog. Tu vidimo njenu postavku Meseca.


U 21. godini je postala najmlađi diplomirani filozof na svetu i uspela da se ugura u vrlo zatvorene muške intelektualne krugove. Iako je poznata po izjavi ne želim da žene imaju moć nad muškarcima, već nad sobom“, njen ljubavni život nije bio tako sjajan, niti je praktično opravdavao njene teorije (Venera u Vodoliji ima svoje kontradikcije). Sartr je bio njena najveća ljubav, njen prvi muškarac, kom je robovala do smrti, ali i čovek koji joj je slomio srce. Strast je nestala nakon nekoliko godina, te je njihov odnos do kraja života ostao više na intelektualnom i kolegijalnom nivou. Pristala je na njegov koncept slobodne veze, koja je dopuštala da oboje imaju partnere sa strane, bez uplitanja ljubomore i formalnog zajedničkog života, što je nije učinilo najsrećnijom. Njene veze sa strane su više bile prisilne, želja da uzvrati Sartru koji je maksimalno koristio prednosti „ljubavnog sporazuma“. U jednom periodu je čak želeo da oženi njenu prijateljicu. Iako se to nije dogodilo zvanično, bila je jako povređena. Ipak, Simon mu je bila potrebna. Često je oblikovala njegove prilično konfuzne misli, maksimalno bila posvećena njegovom delu, na razne načine sudelovala u njegovom životu, dobrim delom doprinela njegovoj uspešnoj karijeri.






Glorija Stajnem {Ovan sa konjunkcijom Saturna, Severnog Čvora i Venere u Vodoliji u 4. polju – vladar Descedenta u Biku, sve tri planete u trigonu sa Jupiterom u Vagi (Venera), i sekstilu sa Uranom u Ovnu; isto Mesec u Lavu kao Ditrihova} – poznata po rečenici „žena bez muškarca je kao riba bez bicikla“. Sebe je okarakterisala kao radikalnu feministkinju (Jupiter i Uran u opoziciji grade T kvadrat sa Plutonom u Raku) – i to od trenutka kada je abortirala u svojoj 22. godini, jer je želela da rukovodi svojim životom i ima pravo na reproduktivnu slobodu. Iako nije baš ponosna na taj čin, nije se ni osećala krivom kako se to „očekivalo“. Zapamtila je reči koje su joj davno bile upućene: „da muškarci mogu da zatrudne – abortus bi bio sakrament“. 


Teško porodično iskustvo sa labilnom majkom bilo je okidač za njeno shvatanje i bavljenje društvenim nepravdama, koje su primenjivane na ženama. Pre nego što je rođena, njena majka je doživela nervni slom koji ju je učinio invalidom, sa manijakalnim fantazijama i povremenim sklonostima ka nasilju. Od zabavne žene, pune energije i knjigoljupca, njena majka se pretvorila u uplašenu ženu koja nije umela da živi u stvarnosti i samoći, niti je uspevala da sakupi dovoljno koncentracije i pročita jednu knjigu. Svaki posao koji bi našla, ubrzo bi i gubila. Glorija je smatrala da nemogućnost njene majke da zadrži posao nije bila samo njena lična krivica, već stvar opšteg neprijateljstva prema ženama, koje su po svemu bile neravnopravne. Isto je mislila i za apatiju lekara pri lečenju njene majke. U jednom periodu je bila zaposlena kao Playboy zečica, sa ciljem da istraži kako su te žene po klubovima bile tretirane, te je kasnije i objavila članak o seksualnoj eksploataciji i zahtevima koji su bili na samoj ivici zakona, nimalo prihvatljivi. U 66. godini se udala za oca Kristijana Bejla, iako je taj brak potrajao kratko (do njegove smrti). Napunila je 100 godina (25. marta 2024.).


Ovo su samo neki primeri Venera u Vodoliji sa šturim biografijama. Koga zanima više, moraće sam da istražuje. Sa tranzitnom Venerom u Vodoliji se družimo od 7. decembra 2024. – 3. januara 2025., a njeni uticaji će biti najizraženiji u periodu od 23. decembra 2024. do 1. januara 2025.

Poznati sa Venerom u Vodoliji: Janis Joplin, Elton John, Gary Oldman, Lou Reed, Nina Simone, Asretha Franklin, Tom Waits, Umberto Eco, James Joyce, William Burroughs, Piet Mondrian, Lord Byron, Stephen Hawking, Muhamed Ali...



***



EDIT (2024): 

Prvi PUT posle ihaj vremena, Venera u Vodoliji se SUOČAVA sa KONJUNKCIJOM PLUTONA u VODOLIJI. Pluton je spor, pa pričamo samo o početku I dekade. Po samom Venerinom ulasku u znak Vodolije (gde boravi od 7. decembra 2024 do 3. januara 2025.), Pluton je čeka (konjunkcija je na snazi do 13. decembra, egzaktna: 7. decembra 2024.). Odavno natalne Venere u Vodoliji nije drmusao izazovni tranzitni Pluton, posebno NE u znaku Vodolije, a njen vladar i dalje je Uran u Biku (Venera), te joj kasnije pravi sačekušu. Imaćemo kvadrat Venere u Vodoliji (Uran) i Urana u Biku (Venera): 23. decembar 2024 – 1. januar 2025. (egzaktni aspekt je 28. decembra 2024.). 


O ovome ćemo ZASEBNO govoriti i gde stojimo uopšte u borbi sa patrijarhalnom hegemonijom, kao i ostalim potencijalima (i pozitivnim i negativnim) Venere u Vodoliji (Urana u Biku). Kuda plovi ovo naše čovečanstvo? Možemo sve aspekte analizirati na različitim nivoima, zavisno čime bismo da se pozabavimo, ali za sada se malo podsetite ovih kratkih autobiografija Venera u Vodoliji, koje sam izdvojila, da biste imali svest i o njihovoj različitosti (shodno aspektima, pri čemu nikad ne isključujemo ostatak natala) i fundamentalnim osnovama, koje čekaju metamorfoze! Uostalom, mislim da su izdvojene žene i zaslužile da ih provučemo kroz astrologiju (Urana), zar ne? Dženis Džoplin je vrlo tragična priča, te nisam htela o njoj... ali njom završavamo spisanije!



CONVERSATION

2 Comments:

  1. Bez premca, kao i uvek, oduvek!!! Maja ������

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Don't forget: sharing is caring!

*